Ökade intäktsdrivande synergier mellan dotterbolagen inom VO2 sedan förvärvet av AdProfit

Ökade

VO2 Cap Holding AB (publ) förvärvade AdProfit AB den 21 november 2021, med målsättning om ökade intäktssynergier inom VO2. Efter nio månader inom VO2-familjen har det genomförts en rad aktiviteter för ökad tillväxt och resultat.

Under AdProfits första nio månader i VO2-familjen har ett intensivt arbete pågått för att identifiera och aktivera flertalet intäktssynergier mellan dotterbolagen inom VO2, vilket redan gett god effekt på AdProfits programmatiska tillväxt samt möjligheten att bredda produktutbudet. Nedan ges ett par utvalda exempel.

Under våren har AdProfit börjat använda sig av GAM 360 (Google AdManager), vilket möjliggör för dem att driva programmatisk försäljning för sina sajter i GAM - en funktionalitet som AdProfit inte haft tidigare. Det i sin tur innebär nya intäktsströmmar och att AdProfit tar del av programmatiska budgetar från nya kunder som köper annonsutrymme via Googles plattform. Den nya tekniska setupen möjliggjordes med hjälp av systerbolag i VO2-koncernen.

”Att bli en del av VO2 har möjliggjort för oss att bredda vår produktportfölj samtidigt som nya tekniska möjligheter gör att kan vi leverera bättre resultat och kundnytta, både till annonsörer och publicister. Vi ser fram emot tillväxtresan vi har framför oss tillsammans med VO2”, säger Gustav Aspegren, VD på AdProfit.

Som tidigare meddelats i PM per den 12 augusti 2022 har flertalet av AdProfits sajter flyttats till en så kallad Header Bidding-setup hos Livewrapped. Livewrapped blev en del av VO2-familjen i april 2022. Utöver ökad kundnöjdhet, har det tekniska bytet även bidragit till ökade programmatiska intäkter för AdProfit och deras samarbetspartners.

Sedan AdProfit blev en del av VO2-koncernen har det möjliggjorts nya produkterbjudanden till AdProfits kunder. AdProfit erbjuder nu även DOOH (Digital Out Of Home) till fond- och finanskunder genom systerbolaget Leeads 15 kvm stora digitala skärm på Regeringsgatan i Stockholm. Skärmen är placerad mitt i Stockholms finansdistrikt och möjliggör ett starkt komplement till AdProfits befintliga finanserbjudande online.

Vidare har AdProfit, med utbildning och tekniskt stöd från Leeads, tagit första steget mot försäljning av förstapartsdata och lanserat erbjudande för datastyrda kampanjer till marknaden.

Gustav Aspegren, VD AdProfit AB

E-mail: gustav@adprofit.se

Om AdProfit

AdProfit är en av Nordens största säljpartner av digitala annonslösningar till medieägare riktade mot målgrupper inom Finans, Affär, B2B & Villaägare. För mer information se www.adprofit.se

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media och tech med tydlig värdepotential. För mer information se www.vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterbolagen Netric Sales AB www.netricsales.com, Leeads AB www.leeads.com, AdProfit AB www.adprofit.se och Livewrapped AB www.livewrapped.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på www.vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Gustav Aspegren, VD AdProfit AB

E-mail: gustav@adprofit.se

Om AdProfit

2022-08-19 PM VO2 Ökade intäktsdrivande synergier sedan AdProfit blev en del av VO2