VO2 stärker upp styrelsen med Ulrika Saxon - en av Sveriges ledande företagsledare inom media, marketing och tech

Ulrika Saxon, tidigare VD för Bonnier Ventures, föreslås som ny styrelseledamot i VO2 Cap Holding AB från och med ordinarie årsstämman i maj, 2023, men kommer från och med den 24 november, 2022, vara adjungerad styrelseledamot. Ulrika har lång och gedigen erfarenhet inom media, marketing och tech, både i Sverige och internationellt. Ulrika har en unik spännvidd i sin professionella bakgrund, där hon verkat över 20 år som VD för en rad olika framgångsrika mediebolag och även haft ett stort antal prestigefyllda styrelseuppdrag bl. a i noterad global miljö. Ulrika Saxon har de senaste 10 åren byggt upp Bonnier Ventures som VD där hon genomfört en omfattande mängd bolagstransaktioner med stor framgång. Ulrika Saxon ersätter Kristina Juhlin som lämnar styrelsen 24 november på grund av att Kristinas nya arbetsgivare inte godkänner externa styrelseuppdrag.

Publiceringsdatum: Stockholm, 8 november, 2022 – VO2 Cap Holding AB (publ)

VO2 förstärker styrelsen med Ulrika Saxon. Ulrika har i 10 år varit VD för, och byggt, Bonnier Ventures, ett corporate VC-bolag inom Bonnier-sfären. Hon lämnade nyligen detta uppdrag och är numera Senior Advisor för samma bolag. Ulrika Saxon har verkat som VD för en rad olika bolag inom Bonnier AB där hon även ingick i koncernledningen för Bonnier AB under nio år.  Ulrika har genomfört cirka 100 bolagstransaktioner med en bredd från strategiska investeringar i start-ups till majoritetsförvärv. Ulrika har i sina roller som VD och investerare i tech- och mediebolag drivit strategiska tillväxtresor och har stor erfarenhet av både dynamiska entreprenörer och executive management-team. Ulrika innehar ytterligare uppdrag som styrelseledamot för Adlibris, SF Studios, H&H Group samt Bonnier News Business. Ulrikas framgångsrika karriär inom media, marketing, tech, SaaS, e-handel och M&A är otroligt starkt och relevant för det nya uppdraget i styrelsen och för VO2s tillväxtresa.

Ulrika kommer att ersätta Kristina Juhlin som av sin arbetsgivare inte tillåts ha externa styrelseuppdrag.

"I en tid där smarta, kontinuerliga och optimerade lösningar för kundkontakt är avgörande i det komplexa marknadsföringslandskapet, så har VO2 tagit en mycket spännande och unik position. Jag ser fram emot att utifrån styrelseperspektivet arbeta med det starka teamet som bygger tillväxt genom insikter, investeringar och kompetens”, säger Ulrika Saxon.

“Jag jublade högt på kontoret när Ulrika tackade ja till VO2-familjen. Detta är 100% en drömrekrytering. Ulrikas osannolikt imponerande karriär kommer att vara till stor nytta för VO2. Samtidigt är det otroligt tråkigt att Kristina tvingas lämna oss men vi kommer såklart hålla kontakten och jag hoppas att vi i framtiden får tillfälle att på ena eller andra sättet arbeta tillsammans igen”, säger Douglas Roos, Styrelseordförande, VO2 Cap Holding AB (publ).

“På grund av att min nya arbetsgivare inte tillåter externa styrelseuppdrag, måste jag tyvärr avsluta mitt styrelseuppdrag för VO2 Cap Holding AB. Det har varit mycket spännande att vara delaktig i VO2 Cap, som bara är i sin början på sin resa att bli en ledande koncern inom media och tech i Europa. Jag ser mycket fram emot att följa VO2-familjen och det fantastiska arbete Bodil, Douglas och teamet gör, men nu istället på distans”, säger Kristina Juhlin.

Douglas Roos, Styrelseordförande VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: douglas.roos@vo2cap.se

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: saxonulrika@gmail.com

[image]

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marketing och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se (http://www.vo2cap.se). I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och intresseföretaget Zalster AB zalster.com (http://www.zalster.com).

Publiceringsdatum: Stockholm, 8 november, 2022 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Douglas Roos, Styrelseordförande VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: douglas.roos@vo2cap.se

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: saxonulrika@gmail.com

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marketing och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och intresseföretaget Zalster AB zalster.com.

Nov 8, 2022